Mount Merapi Trekking - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Stella Meerman - WaarBenJij.nu Mount Merapi Trekking - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Stella Meerman - WaarBenJij.nu

Mount Merapi Trekking

Door: Stella Meerman

Blijf op de hoogte en volg Stella

03 September 2016 | Indonesië, Jogjakarta

Helaas, ik heb gelogen de vorige keer. Mijn internet connectie bleek het toch nog niet goed te doen, en heb tussen mijn vorige blog en drie dagen geleden helemaal geen internet connectie gehad. Maar na heel wat klagen hebben ze nu een nieuw kastje opgehangen, dus yeey.

Ik heb vandaag een pittige, maar ontzettend mooie wandeling gemaakt rond de voet van de Merapi. We (ik met drie vriendinnen) zijn gisteravond naar Kaliurang gegaan met de taxi, naar het hostel vanaf waar we de volgende ochtend zouden gaan lopen. Het hostel heet Vogels Hostel en wordt gerund door een oudere man (Christiaan) die al 34 jaar tours organiseert op en rondom de Merapi. Als ik het goed heb begrepen was hij een van de main care takers van de Merapi tot een paar jaar geleden, maar vragen mensen hem nog steeds om advies door zijn jarenlange ervaring met de berg.

Na een korte nacht vol met katten gejank zaten we om vier uur 's ochtends aan het ontbijt, brood met zoute boter en gefrituurde eitjes. Er was duidelijk veel moeite in gestoken en dat maakte het ontzettend lekker, ook al was het pas vier uur 's ochtends. We kregen een filmpje over de Merapi te zien, een documentaire van National Geographic of iets dergelijks, waarin meneer Christiaan uitleg geeft over de berg. Daarna kregen we uitleg over de berg en dat hij nu drie jonge mannen heeft opgeleid om de tours over te nemen, omdat hij nu toch wel wat oud wordt.

Rond vijf uur vertrokken we in t donker, wat wel een beetje eng was, naar het eerste rustpunt vanaf waar we een hele mooie zonsopgang hebben gezien. Niet alleen de zonsopgang was schitterend, maar ook het uitzicht over het dal met de dauw die overal omhoog komt en de blauwe kleur dat alles dan nog heeft.

Na de zonsopgang zijn we doorgeklauterd, heuvel op, heuvel af, naar de plek waar de 'spiritual leader' (bij gebrek aan een beter woord) is overleden tijdens de laatste grote uitbarsting. Rondom de Merapi heerst nog een heleboel lokale verhalen en geloofsovertuigingen. De Merapi is een levend ding dat als het boos wordt uit gaat barsten. De 'spiritual leader' was op de berg gebleven om te bidden in plaats van te evacueren, omdat hij dacht dat de berg boos was.

Het laatste stuk was nog heel pittig, omdat het over een gebied ging waar een modderstroom overheen is gekomen, dus dat waren allemaal losse stenen met hele mooie benen. Ik heb vooral genoten van de terugweg, omdat ik niet meer zo gefocust was op het einde halen kon ik veel meer genieten van de ontzettend mooie natuur waar we doorheen liepen. Enorme bomen, enorme bladeren,enorme slakken, enorme spinnen, enorme vlinders, gele vlinders, roze vlinders, bomen met hartjes op de bast, alles was ontzettend mooi. En onze gids was ook geweldig, die plukte van allemaal bomen blaadjes af en gaf die dan aan ons om aan te ruiken. Dan was het weer een kaneel boom of lemon grass, of de hars van een boom waarvan een kleurstof voor batik wordt gemaakt.

Een hele leuke, en ontzettend vermoeiende dag.

Liefs,
Stella

  • 03 September 2016 - 15:26

    Pat :

    Heel leuk Stella, mooi verhalen, groetjes, Ruud en Pat

  • 03 September 2016 - 19:02

    Lenze Kielstra:

    Dag Stella,

    Mooi verslag hoor! Echt wel een avontuur. Wil je de volgende keer wat fotos er bij plakken?
    Als het niet teveel en te lastig werk is. Want ik ben wel nieuwsgierig hoe het er daar uit ziet
    gr lenze

  • 03 September 2016 - 21:21

    Karel:

    Mooie ervaring, Stella.
    Hopelijk heb je de berg niet al te boos gemaakt... :-)

    Groet van Karel en Wilma

  • 06 September 2016 - 09:44

    Brigitta:

    Hallo Stella,

    Een hele tijd radiostilte van mijn kant. Wij waren met vakantie maar vanochtend heb ik weer met veel plezier al je verslagen gelezen. Je verblijf is daar nooit saai he?
    Wat goed dat je al in Advanced 1 zit en bijzonder dat je geen geschiedenis mag volgen omdat je te veel punten hebt.
    Ik kan me goed voorstellen dat je helemaal total loss was na je tocht naar de Merapi maar wat een bijzondere ervaring. Ik ben zelf ooit op de Bromo geweest en ervaarde daar dat de mens toch wel heel erg nietig is als je daar hoort en ziet wat een vulkaan kan aanrichten.
    Fijn dat je bij aankomst weer goed werd opgevangen door je Indonesische familie en wat is de wereld toch klein he? Een gemeenschappelijke vriendin terwijl je dat niet weet van elkaar.
    Liefs en ik kijk al weer uit naar je volgende verslag,
    Brigitta

  • 28 September 2016 - 22:54

    Brigitta:

    Hoi Stella,

    Helaas te laat maar alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Ik hoop dat je een leuke dag hebt gehad?

    Groetjes en natuurlijk ook van harte van de rest van de familie,
    Brigitta

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Jogjakarta

Stella

Actief sinds 02 Aug. 2013
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 10635

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2016 - 24 Januari 2017

Jogjakarta

22 Augustus 2013 - 12 Juli 2014

Indonesië

Landen bezocht: