alweer twee maanden - Reisverslag uit Banjarmasin, Indonesië van Stella Meerman - WaarBenJij.nu alweer twee maanden - Reisverslag uit Banjarmasin, Indonesië van Stella Meerman - WaarBenJij.nu

alweer twee maanden

Blijf op de hoogte en volg Stella

22 Oktober 2013 | Indonesië, Banjarmasin

Zoals de titel zegt; vandaag is het alweer twee maanden geleden dat ik aan ben gekomen in Indonesie. Ik heb het nog steeds super naar mijn zin. Alhoewel er natuurlijk ook moeilijke momenten zijn, zijn er tot nu toe veel meer goede dan slechte momenten :) Mijn beste vriend, mijn woordenboek, begint al uit elkaar te vallen, doordat ik het zoveel gebruik. Hopelijk hoef ik het na de volgende twee maanden niet meer te gebruiken!

Nou pak ik mijn dagboek er even bij om te kijken wat ik sinds 8 oktober heb gedaan..

Allereerst; school is weer volgens het normale schema. Twee maanden eerder dan de planning was, maar dit komt doordat de schoolleiding had besloten dat de lessen in de middag niet zo effectief waren. Leerlingen en leraren kwamen niet opdagen. Vanaf nu heb ik dus van maandag tot donderdag en zaterdag les van 07:30 tot 14:15 en op vrijdag van 07:30 tot 11:30.

Zondag 13 oktober zijn we met hostvader, hostmoeder, Bella, Lala, Marina, Aggung (vriendje van Lala) en 3 mensen van Denny's catering naar het strand gegaan. Het is ongeveer twee uur rijden naar dit strand. Als je vier of vijf uur rijdt ben je bij mooiere stranden, maar dit strand is het dichtst bij. Het was heel leuk om eindelijk buiten Banjarmasin te komen. Onderweg konden we bergen zien, heel mooi. Vlakbij de kust waren heel veel koeien die alleen op een stuk grond staan. Het schijnt dat ze de grond vruchtbaarder maken door iets met hun hoeven. (?) Het strand was vrij vies, omdat ook hier iedereen zijn afval gewoon dumpt en niet in de prullenbak gooit.
Het water was echt ontzettend warm, ik denk misschien wel 20 - 25 graden. Echt heerlijk, helaas zaten er allemaal stenen verstopt in het water, dus de meeste van ons kwamen gewond weer het water uit... Je hebt trouwens geen bikini of zwempak aan, maar shorts en een t-shirt met (korte) mouwen. Ondanks het vuile strand en alle verwondingen, was het wel een superleuke dag.

En dan de dinsdag erna was ook een interessante dag. Op deze dag was een moslim feest: Idul Adha. Ik zal proberen kort uit te leggen wat dit feest is, voorzover ik het weet. Het gaat erom dat Abraham van god zijn zoon moest offeren. Omdat hij het echt van plan was, zei god voordat hij zijn zoon offerde ik vervang je zoon voor een geit, omdat ik heb gezien dat je geloof echt is.. Idul Adha is dus een offerfeest.
Ik ben om half zes naar Marina's familie gegaan om dit ook mee te maken. Eerst naar de moskee gegaan, weer naar dezelfde grootste moskee. Er waren zo ontzettend veel mensen dat er zelfs mensen buiten de hekken aan het bidden waren, echt heel indrukwekkend. Na het gebed naar huis om ontbijt te eten, want ze moeten op deze dag vasten voor het bidden.
Na het ontbijt zijn we gaan kijken bij het offeren. Toen we kwamen waren de geiten al klaar en waren ze dus bezig met de koeien. Ik ga hier niet uitgebreid op in, als iemand meer details wil weten kan die gerust vragen... Meerdere mensen kopen dan een koe en krijgen kaartjes voor het aandeel dat ze hebben gekocht. Deze kaartjes kunnen ze dan aan arme mensen geven, die dan vlees krijgen.

Daarna kwam een leuker deel, want we gingen op weg naar Loksado. Dit is een plek met een hotspring. Deze reis duurde ongeveer vier/vijf uur, ik kan het niet precies zeggen, omdat we heel vaak stopten. Ook deze reis was heel leuk, omdat ik echt wat anders te zien kreeg. Heel veel houten hutjes langs de weg en af en toe hele mooie uitzichten. Uiteindelijk werd de weg een klein bergweggetje, nauwelijks breed genoeg voor twee auto's. De plek zelf was niet zo heel bijzonder, maar de volgende dag zijn we gaan bamboerafting. Dit was heel leuk, omdat we op deze manier wat meer de 'echte' natuur te zien krijgen. Wat ik tot nu toe heb gezien is namelijk allemaal al door mensen verpest en gekapt.. Langs de rivier zagen we dus een aantal hele grote bomen. Het was weer ontzettend mooi, en bijna aan het einde hebben we ook nog apen gezien! Aangezien het nog geen regenseizoen is stond het water vrij laag, als het regenseizoen is staat het water twee tot drie meter hoger. Je ziet dus af en toe afval boven in een boom hangen (ja ook hier overal afval). In de rivier liggen ook allemaal kleine huisjes, dit blijken wc's te zijn, maar het kan dus zijn dat jij je staat te wassen in de rivier terwijl je buurman besluit zijn behoeften te doen.

Dat waren wel weer de interessantse dingen



  • 27 Oktober 2013 - 10:41

    Pat:

    fijn om weer van je te horen,het was alweer een hele leuke verhaal en intersant!?
    we wensen je een hele fijne verblijf verder.
    Veel liefs,
    Ruud en Pat

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stella

Actief sinds 02 Aug. 2013
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 10628

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2016 - 24 Januari 2017

Jogjakarta

22 Augustus 2013 - 12 Juli 2014

Indonesië

Landen bezocht: