de eerste week en de eerste schooldag - Reisverslag uit Banjarmasin, Indonesië van Stella Meerman - WaarBenJij.nu de eerste week en de eerste schooldag - Reisverslag uit Banjarmasin, Indonesië van Stella Meerman - WaarBenJij.nu

de eerste week en de eerste schooldag

Blijf op de hoogte en volg Stella

03 September 2013 | Indonesië, Banjarmasin

Vandaag ben ik precies 1 week in Banjarmasin. Tot nu toe ben ik heel blij, mijn familie is superaardig en ik heb gehoord dat ik in dit jaar ook wat meer zal zien dan alleen Banjarmasin :)

De eerste dag dat ik hier was zijn we samen met Marina (uit Japan) naar Immigration Office gegaan om ons te melden. Blijkbaar is alles daar goed gegaan, want na een uurtje (?) gingen we weer verder. Ik kreeg alleen mee dat we nog een keer terug moesten om een foto te laten maken en het visum op te halen. Hierna zijn we gaan eten in een 'restaurant'. Rijst met heerlijke vis, en Marina en ik hadden allebei een kokosnoot met kokosmelk en siroop.

Op donderdag, vrijdag en zaterdag is het cafe open van 18:00 tot 24:00. Ik heb die dagen geholpen met drankjes klaarmaken. Het is heel gezellig met het personeel, ook al begrijp ik er nog niet zo veel van...

Vrijdag ben ik voor het eerst op school gaan kijken. Letterlijk iedereen was naar me aan het staren terwijl ik een rondleiding door de school kreeg. En de mensen die niet te verlegen waren, wouden ook een hand..
Maandag ben ik voor het eerst op school geweest in uniform (foto volgt later), om deel te nemen aan de ceremonie die elke maandag wordt gehouden. Alle studenten gaan in rijen staan, per klas, en daarna sta je daar vervolgens drie kwartier terwijl je af en toe salueert en kijkt naar hoe de vlag wordt gehesen en luistert naar de leraren die vertellen dat je goed je best moet doen. Dat is althans de bedoeling, als je niet al na een kwartier bijna flauwvalt...
En dan vandaag mijn eerste echte schooldag. Ik had mijn rooster nog niet gekregen, dus ik heb eerst gewacht tot een leraar mij eindelijk vertelde waar ik heen moest. Toen bleek dat mijn klas naar een andere ceremonie ging en pas om 10:00 uur terug kwam (het was op het moment misschien 08:00 uur). Ik werd dus in een lerarenkamer gezet waar ik maar moest wachten tot mijn lessen begonnen. Om tien uur kwam vervolgens de leraar niet opdagen, waardoor ik nog een uur niks te doen had. Daarna hadden we een uur wel les, half uur pauze, en als laatste nog een 'les' waar we letterlijk niks hebben gedaan... Tijdens de laatste les stonden er mensen buiten het lokaal naar binnen te kijken, toen de leraar vroeg wat ze deden, bleken ze daar voor mij te staan.......

Zondag hadden we een verjaardagsfeestje van een meisje dat 1 jaar was geworden, het blijkt dat het normaal is dat je daar heen gaat, je vol eet en dan weer terug naar huis gaat. Ik vond dat er enorm veel mensen waren voor de verjaardag van iemand die 1 is geworden, maar het was maar een klein feestje.

Al met al zijn de meeste mensen heel aardig, en heb ik het prima naar mijn zin :D

  • 03 September 2013 - 09:34

    John:

    Tja, zo maak je heel wat mee de eerste dagen. Veel plezier en succes de komende tijd.

  • 03 September 2013 - 16:13

    Esther:

    hee stella, het klinkt heel gezellig om in dat restaurant te helpen! op die manier leer je de taal vast wel snel! klink alsof je de eerste/enige blanke op die school bent! btw, ga je met chauffeur naar school of ga je op de fiets?? x

  • 03 September 2013 - 16:21

    Stella Meerman:

    hee Esther :) ik ben idd de eerste en de enige blanke... (volgens mij de enige blanke id hele stad ;P ) Ik ga tot nu toe achterop de motor bij mn zus naar school en dan wordt ik 's middags opgehaald door chauffeur + andere zus

  • 03 September 2013 - 21:14

    Karin :

    Hoi Stella,
    Is het daar ook zo dat de tijd in de baarmoeder meetelt voor de jaren. Dus dat je als je 3 maanden bent, viert dat je 1 jaar bent geworden. Of is dit meer Chinees?
    Geniet er van, en ik hoop dat je je snel verstaanbaar kunt maken (en de rest kan verstaan natuurlijk)
    Groet
    Karin

  • 04 September 2013 - 11:51

    Sebastiaan:

    Leuk om te lezen Stellebel!

  • 08 September 2013 - 11:40

    Brigitta:

    Hallo Stella,
    Ontzettend leuk om je verslagen te lezen. Moet een hele rare ervaring voor je zijn om te constateren dat je de eerste blanke bent die ze daar op school hebben. Dat is iets wat wij in ons multi culti landje toch bijna niet kunnen voorstellen. Je steekt, denk ik, ook nog eens met kop en schouders boven je klasgenoten uit want wij Nederlanders zijn zo'n beetje het grootste volk ter wereld.
    Wat zul jij een berg ervaringen in het komende jaar opdoen. Wij kijken al met belangstelling uit naar je volgende verslag.
    Groetjes of zoals wij in het zuiden zeggen hou doe van
    Brigitta, Jonathan, Nicky en Robin

  • 11 September 2013 - 16:31

    Eden:

    Hoi Stella~~~~ Leuk om te lezen~~

    Die ceremonie, zeg, klinkt voor mij echt bekend!!
    Maar ben je nu in een middelbare school, of een universiteit?

    En dat iederee naar jou staarden: Ben je de enige (blond, misschien, hahahaha) uitwisselinge student in die school?

  • 11 September 2013 - 16:32

    Eden:

    Oooh, wacht, ik zag het antwoord op mijn tweede vraag al :p

  • 12 September 2013 - 13:43

    Stella Meerman:

    hee Eden

    ik zit nu op een middelbare school, zeg maar 4de klas (iedereen is ongeveer 15 jaar) En ik ben inderdaad de enige ;)

    xx

  • 24 September 2013 - 07:40

    Eden:

    Hoi Stella!

    Ha, nu zit jij in de zelfde situatie als ik in zat. Ik bedoel, toen ik in VWO 4 was :P.

    :3

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stella

Actief sinds 02 Aug. 2013
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 10644

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2016 - 24 Januari 2017

Jogjakarta

22 Augustus 2013 - 12 Juli 2014

Indonesië

Landen bezocht: