Dingen die me zijn opgevallen - Reisverslag uit Banjarmasin, Indonesië van Stella Meerman - WaarBenJij.nu Dingen die me zijn opgevallen - Reisverslag uit Banjarmasin, Indonesië van Stella Meerman - WaarBenJij.nu

Dingen die me zijn opgevallen

Blijf op de hoogte en volg Stella

24 September 2013 | Indonesië, Banjarmasin

Deze blog wou ik dingen vertellen die mij zijn opgevallen. Ik ben hier nou 1 maand, dus dat vond ik wel een mooi moment.

Eerst zal ik wat vertellen over afgelopen week. Niet veel gebeurt eigenlijk. Bella en ik zijn op zondag naar een 'sweet seventeen' gegaan. Dit was in dezelfde enorme zaal als de bruiloft, er waren iets minder mensen, maar alsnog was de benedenverdieping bijna vol. Bella en ik konden niet tot het einde blijven, want het was op een zaterdagavond dus druk in het cafe.

Gisteren is mijn hostvader van de motor gevallen... Hij had gelukkig alleen wat schaafwonden. Om dan meteen op het eerste punt te komen van dingen die me op zijn gevallen: als mensen een ongeluk krijgen gaan ze niet naar de dokter. Nee, ze gaan naar een traditionele masseuse. (Dat is dus ook wat mijn hostvader heeft gedaan).

Andere dingen;

- Natuurlijk de warmte; het is eigenlijk altijd 33 of 34 graden, alleen
's avonds en 's nachts koelt het misschien af naar 28 graden.

- Iedereen is geobsedeerd door een zo blank mogelijke huid. Zodra je
naar buiten gaat, doe je een trui of een jas aan om je armen te
beschermen, ookal is het snikheet en lopen de zweetdruppels van
je gezicht af. Het liefst doe je ook nog een capuchon op om je
gezicht te beschermen tegen de zon. Lala ging bijvoorbeeld
hardlopen en ook toen ging er een dikke jas/trui aan. Het enige wat
ik te horen kreeg de eerste twee weken: you white, me black.

- Je weet nooit waar je aan toe bent; als je iets afspreekt kan het best
zijn dat het helemaal niet gebeurt, of dat ze het zo vaak uitstellen
dat het er niet meer van komt. (je moet goed opletten als je wat
afspreekt of er niet een verborgen boodschap achter zit, of ze wat
anders bedoelen dan ze zeggen; ik ben er nog niet zo goed in ;) )

- Rubberen tijd... Vaak als je iets afspreekt wordt er gezegd: maybe
ten o'clock, dan kan je er al vanuit gaan dat het wel eens half elf, of
elf uur wordt. Ook op school, zoals je in andere verslagen hebt
kunnen lezen, leraren zijn eigenlijk nooit op tijd.

- Je mobieltje is je beste vriend (zelfs nog meer dan in Nederland). Je
hebt hem altijd bij je en het liefst kijk je er elke vijf minuten (of
vaker) op of je niet een berichtje hebt gekregen.

- De stroom en het internet vallen vrij vaak uit, op zich niet zo erg.
Meestal duurt dit maar tien minuten.

- Omdat zoveel huizen zijn gemaakt van hout, zijn er heel vaak
branden in Banjarmasin. Misschien 5 tot 10 keer per week. Meestal
zijn het geen hele erge branden. Vorige week was er op vijf plekken
tegelijk brand.

- Doordat 90 % van de bevolking moslim is, is het totaal niet
geaccepteerd om homo of lesbien te zijn. Toch ben ik er tot nu toe
vrij veel tegen gekomen...

- Het huis deel je met salamanders, vleermuizen, mieren en muizen.
No problem.

- De badkamer is altijd nat; inclusief de wc: nat betekent schoon.

Dat is alles dat ik nu kon bedenken, misschien dat er in mijn volgende blog nog 1 of 2 verschijnen. Ik heb nieuwe foto's geupload bij mijn vorige reisverslag. Ik hoop dat alles goed gaat bij iedereen!





  • 24 September 2013 - 08:58

    Corrie Moltzer:

    Met veel plezier lees ik je reisverslagen. Ik voel de tropische hitte alweer en dan het idee om je huid zoveel mogelijk te bedekken. Waarom is wit beter dan bruin?? Als westerling zal je denk ik wel eens moeten zuchten als het weer niet loopt zoals afgesproken is.Wordt er wel gesproken over homosexualiteit? Je schrijft dat je er wel al veel tegen gekomen bent. Het is inderdaad natuurlijk absoluut niet geaccepteerd als je moslim bent.Heb je al lekkere indonesische recepten leren klaar maken??
    Kijk uit naar je volgende verslag.

  • 24 September 2013 - 20:52

    Caroline:

    ik heb je verslag samen met Opal gelezen, ze knikte bij alles herkennend.
    zo zal alles bij ons voor haar ook voelen, maar dan andersom als je begrijpt wat ik bedoel.

  • 25 September 2013 - 04:17

    Stella Meerman:

    Wit wordt gezien als schoonheidsideaal, zoals bij ons bruin. Ik heb eigenlijk alleen nog maar pisang goreng leren maken..

  • 26 September 2013 - 18:02

    John:

    Hieperderpiep HHHHHHHOOOOOOOOEEEEEEERRRRRRRAAAAAAAA

    iets te laat, maar ja hier is het nog maar 18:00 uur

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stella

Actief sinds 02 Aug. 2013
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 10648

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2016 - 24 Januari 2017

Jogjakarta

22 Augustus 2013 - 12 Juli 2014

Indonesië

Landen bezocht: