Lia, verjaardag en orientatie chapter Banjarmasin - Reisverslag uit Banjarmasin, Indonesië van Stella Meerman - WaarBenJij.nu Lia, verjaardag en orientatie chapter Banjarmasin - Reisverslag uit Banjarmasin, Indonesië van Stella Meerman - WaarBenJij.nu

Lia, verjaardag en orientatie chapter Banjarmasin

Blijf op de hoogte en volg Stella

08 Oktober 2013 | Indonesië, Banjarmasin

Dit verslag wou ik het hebben over drie dagen.

Allereerst over zondag 29 september. Op deze dag ben ik met mr Maladi (afs-vrijwilliger) naar Banjarbaru gereden, waar een soort 'feestje' was van de Lia-vereniging voor de 24ste verjaardag. Dit is een vereniging voor engelse leraren. Marina was er ook met haar familie. Het kwam erop neer dat er spelletjes werden gespeeld. Onder ander een race waar je iets doorgeeft, stuk rent en dan weer aan de volgende geeft, wat we in Nederland wel doen met een stok of een bal. Hier deden we het met een aal... Was wel zielig, want de kinderen gooiden er meer mee, dan dat ze ze overgaven.. Na alle activiteiten gingen we weer op weg naar Banjarmasin. In Banjarmasin hebben we nog een eindje langs een rivier gelopen, met aan de overkant houten huizen op de oever. Ik zal hier ook een foto van uploaden.
Waarschijnlijk is het eerste wat je denkt als je die foto's ziet: het zijn huizen van hele arme mensen. Maar dit hoeft helemaal niet zo te zijn. Het is populair om aan de rivier te wonen, ookal mag dit officieel niet, en ook is het populair om je huis van hout te bouwen. (Daarom is er ook zo vaak brand). Het ziet er dus allemaal heel armetierig uit, maar dat betekent niet dat de mensen die er wonen arm zijn.

Dan de volgende dag, maandag, was mijn hostvader jarig. 's Avonds hadden we een barbecue feestje voor zijn en voor mijn verjaardag. Komt er eigenlijk weer op neer dat mensen komen eten en dan weer weggaan. Ik had een paar mensen van school uitgenodigd en natuurlijk was Marina er ook. Afs-vrijwilligers waren ook uitgenodigd, maar alleen mr Maladi kon komen. En een heleboel werknemers van Denny's waren er, en zij blijven altijd tot het einde en helpen dan om alles weer op te ruimen. Dat is dus zo gedaan :) Was heel gezellig. Een van de werknemers van Denny's had voor mij en voor mijn hostvader een spandoek afgedrukt.

En dan de laatste dag waar ik het over wil hebben is eergisteren. Dit was de orientatie dag van Afs chapter Banjarmasin. Er zijn hier maar twee studenten, maar op de orientatie waren we met zijn tienen. (acht vrijwilligers) 's Ochtends zijn we eerst naar de grootste moskee van Banjarmasin gelopen. De buitenkant was wel mooi, maar de binnenkant was eigenlijk helemaal niet zo indrukwekkend. Niet zoals je in christelijke kerken ziet, met allemaal mooi schilderwerk. Het was een grote ronde zaal, met een plek voor de mannen en een plek voor de vrouwen. Na de moskee hebben we nog langs een rivier gelopen en daarna zijn we met de becak terug gebracht naar het huis van de vrijwilliger. Becak is een 'taksi fiets', waar je in kan zitten. Helaas zijn ze gemaakt op Indonesische afmetingen, dus ik moest met mn rug krom zitten.

De afgelopen week is het ontzettend warm, elke dag 35 graden. Mijn hostmoeder vertelde me dat het normaal gesproken nu regenseizoen is, maar het heeft al twee of drie weken niet geregend...

Dat was het weer voor nu, als er weer wat interessants is gebeurd, zal ik weer een nieuw verslag maken.

  • 08 Oktober 2013 - 07:45

    LL:

    Ha Lieve Stella,

    Met veel plezier weer je verslag gelezen. Ik hoop voor je dat het wat minder warm gaat worden en er een buitje regen gaat vallen. Een heel seizoen wens ik je niet toe :)

  • 08 Oktober 2013 - 10:18

    Jan Van Daal:

    Bonjour Stella,
    Fijn dat het je zo goed bevalt. Was ja eigen verjaardag, afgelopen 16 september ook leuk? Hier is alles rustig; wat Anne-Mieke betreft een beetje te rustig, want haar mobiliteit wordt minder en minder.
    Hartelijke groeten van ons tweeën.
    Jan

  • 08 Oktober 2013 - 11:59

    Stella Meerman:

    Op mijn eigen verjaardag is eigenlijk niet zoveel gebeurt. Op school hadden twee vrienden een cake voor me gebakken en na school heb ik met mijn familie in Pizza Hut gegeten.

  • 08 Oktober 2013 - 19:46

    Caroline:

    dacht al dat je afgelopen weekend weer wat leuks had.
    drachtster zou trots op je zijn met die mooie softbalhouding, hoop dat de gong nog heel is.
    zat je alleen in de becak dwarsover of met z'n tweeën?
    doei,x

  • 09 Oktober 2013 - 00:05

    Pat:

    Hoi Stella, Heel leuk verhaal,fijn dat je veel plezier te hebben en bij de heel aardige familie terecht gekomen. En nog gefeliciteerd met je verjaardag. Groetjes van ons,xx

  • 09 Oktober 2013 - 15:10

    Brigitta :

    Hallo Stella,
    Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Dit jaar was wel een totaal andere verjaardag dan je verjaardagen in Wijnjewoude. Wat een andere wereld he ? Geen wedstrijden met paarden maar met glibberige aalen. 'T is maar waar je van houdt he ?
    Wat een contrasten maak jij mee , lang en klein, donker en blond, het lijkt arm maar het hoeft het niet te zijn, becak i.p.v. een auto. Jij zal er na dit jaar er geen problemen meer mee hebben om je voor te stellen dat het er in andere landen totaal anders aan toe kan gaan.
    Ik hoop voor je dat het inmiddels wat koeler is geworden en dan nu maar op naar je volgende ervaring, het regenseizoen !
    Liefs Brigitta

  • 09 Oktober 2013 - 18:31

    Nico:

    Ha Stella!

    Bedankt voor je verslagen. Fijn om te lezen en te zien wat je allemaal meemaakt.
    Wij vervelen ons evenmin want ook bij ons is het druk. Anderhalf week geleden hadden de Bosscha's een familiedag waarbij een rondleiding door de boerderij inclusief woongedeelte op het programma stond. Alles moest er dus picobello uitzien. Maar dat is gelukt, want we kregen complimenten. Verder is het ook goed op de boerderij. Vandaag zijn er twee kalfjes geboren (meisjes) en volgende week wordt de maïs geoogst.
    Op school was het minder leuk vandaag: van een leerling was gisteravond plotseling zijn vader overleden, terwijl zijn de moeder net een jaar geleden al overleed.
    Zaterdag vertrek ik voor twee weken op studiereis naar Ghana met een groep van vijftien aardrijkskundeleraren uit heel Nederland. Daar hebben we een programma met bezoeken aan onder meer bedrijven, nationale parken, een stuwdamcomplex en scholen. Ik heb je er al wat over verteld, geloof ik. Vandaag vroeg ik in mijn klassen of leerlingen mij schriften, pennen en potloden wilden geven die ik dan weer aan Ghanese leerlingen kan geven. Sommige leerlingen kwamen meteen met die spullen aanzetten, anderen keken in hun etui en haalden er een paar pennen uit, weer anderen kochten in de pauze een paar schriften en gaven die aan mij. Misschien waren ze bang dat ik anders niet zou gaan en dat ze dan volgende week toch les van mij zouden hebben, maar ik denk dat ze gewoon enthousiast waren.
    Verder ben ik druk in een werkgroep die in december in Wijnjewoude samen met de basisscholen een kerstfestijn organiseert, waarvan de opbrengst naar Serious Request gaat. Van de vergadering van gisteravond zal ik nu de notulen en actielijst schrijven. Ik ga maar eens aan de slag.
    Ik wens je een prettig verder verblijf in Indonesië en lees er graag over in je volgende verslagen!

    Groeten,
    Nico

  • 15 Oktober 2013 - 00:17

    Paul & Liliane:


    Moien Stella,

    Al proevend van een Stella (!) genieten we van je toffe verslagen uit Banjarmasin. Via gmail proberen we je wat foto's toe te sturen over onze "Rimboe River Trekking" langs de La Beaume. Kan je de mensen daar laten zien dat de zon hier ook soms schijnt!

    Addi uit Luxemburg.
    P&L

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stella

Actief sinds 02 Aug. 2013
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 10649

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2016 - 24 Januari 2017

Jogjakarta

22 Augustus 2013 - 12 Juli 2014

Indonesië

Landen bezocht: