Bella's verjaardag, bruiloft en het gewone leven - Reisverslag uit Banjarmasin, Indonesië van Stella Meerman - WaarBenJij.nu Bella's verjaardag, bruiloft en het gewone leven - Reisverslag uit Banjarmasin, Indonesië van Stella Meerman - WaarBenJij.nu

Bella's verjaardag, bruiloft en het gewone leven

Blijf op de hoogte en volg Stella

16 September 2013 | Indonesië, Banjarmasin

Ik zag dat mijn laatste verslag al weer bijna twee weken geleden is, dus tijd voor een nieuwe!
Zo langzamerhand begint zich hier een normaal leven te vormen, en begin ik wat meer te begrijpen van de 'ongeschreven regels'. Ook met de taal heb ik het idee dat ik nou af en toe een klein zinnetje begrijp, of woorden herken, in wat verder een brabbel verhaal is.

School is deze maand op ma t/m do en za van 13:00 uur tot 17:30 uur en op vrijdag van 14:00 uur tot 17:30 uur (omdat de moslims moeten bidden in de moskee), omdat er verbouwingen zijn op school. Dat was ook wel nodig, want bijvoorbeeld in de praktijk lokalen (voor koken) liggen er tegels op de grond, maar dan ontbreekt een vierde van de tegels..
Ik zal proberen een omschrijving te maken van de school, ik heb nog geen foto's maar die komen (net als de foto van het uniform). De school is opgebouwd uit twee vierkanten die aan elkaar vast zitten met in het midden van het ene vierkant een plein (waar oa de ceremonie wordt gehouden en je sportles krijgt) en in het andere (wat kleinere dus meer rechthoekige) 'vierkant' is een soort tuintje waar je kan zitten als je geen les hebt. Dit is echter niet echt lekker, omdat er ontzettend veel muggen zijn en het daar ontzettend warm is.
Het gebouw bestaat uit twee verdiepingen en aan de kanten van het plein en het tuintje is een overdekte gang, zodat je bij de lokalen kan komen. Als ik dan bijvoorbeeld gymles heb, staan er boven allemaal mensen te kijken.. Ook roept iedereen nog vaak Hee Stella!, of Bulé! (blanke/buitenlander). Het is nou wel wat beter, omdat de meeste mensen 's ochtends les hebben. 's Middags is er dus bijna niemand op school. Doordat er nu bijna niemand is heb ik ook eindelijk de kantine kunnen zien. De kantine is eigenlijk buiten, aan de achterkant van de school, overdekt met golfplaten. Aan de ene kant is de muur de school, en aan de andere kant is de 'muur' de kraampjes waar je eten kan kopen. Je kan gewoon pakken wat je wil en dan als je weg gaat dan zeg je wat je hebt gegeten en dan betaal je dat.

Bella (mijn zus) is jarig geweest, dus 's avonds was haar feest. Voornamelijk werknemers en een aantal vrienden van Bella. Het feest eindigde ermee dat Bella werd bekogeld met eieren en bloem.. Dit is blijkbaar een gewoonte dat op elke verjaardag gebeurt (ik heb nou zo'n zin in mijn verjaardag......;) ).

Gister ben ik naar een bruiloft geweest van vrienden van de familie. De bruidegom is 22 of 23 jaar en ik denk de bruid nog jonger. De gemiddelde leeftijd om hier te trouwen is voor vrouwen 22 jaar. De bruiloft was in een enorme zaal met balkon, met ontzettend veel mensen. Het begon om 18:30 en om 21:00 uur ging iedereen alweer naar huis (toen het eten op was).

Dat was het weer voor nu!

  • 16 September 2013 - 15:16

    John:

    Nou dan weet ik een leuk verjaardagcadeau voor je. Een doss eieren en een kilo bloem!!! ;-)

  • 16 September 2013 - 15:17

    Noor:

    Oké dat was eng vijf minuten geleden hadden John en ik het er over dat het al lang geleden was dat je een blog het geplaatst! Klinkt er leuk! Heel veel plezier de komende tijd!
    Heel veel liefs Noor

  • 16 September 2013 - 15:38

    Karin :

    Lekker die John. Maar je moet soms het gevoel hebben dat je in een film leeft. Een compleet andere wereld die je dan ook nog niet verstaat. Geniet er van, voor je het weet is alles normaal en ga je weer terug naar Wijnjewoude

  • 16 September 2013 - 17:28

    Jan Van Daal:

    Hallo Stella, leuk af en toe iets van je te horen, en om vast te stellen dat alles goed gaat. Nog even en je kunt zeggen wat je wilt in het Indonesisch. Hartelijke groetenvan A&J.

  • 16 September 2013 - 19:51

    LL:

    Ha Stella, leuk om je zo te kunnen volgen en door de regels heen lees ik wel dat je het naar je zin hebt.
    Groet, van Ellen uit Bathmen

  • 21 September 2013 - 12:05

    Anna Kampen:

    Heee Stella,
    Het klinkt allemaal superleuk en bijzonder.
    Geniet en heel veel plezier!
    xx Anna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stella

Actief sinds 02 Aug. 2013
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 10634

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2016 - 24 Januari 2017

Jogjakarta

22 Augustus 2013 - 12 Juli 2014

Indonesië

Landen bezocht: